Kansainvälisen lisensointiorgansiaation LIMAn järjestämän Japanin lisenssimessun anti oli uteliaalle suomalaisvierailijalle mielenkiintoinen kokemus. Esillä oli noin 50 niin länsimaista kuin aasialaistakin yritystä, jotka edustivat yli 400 brändiä ja lisenssituottetta. Japani on maailman kolmanneksi suurin lisenssimarkkina, USA:n ja Iso-Britannian jälkeen. Tässä mittakaavassa messut edustivat vain murto-osaa markkinasta.

Osin tämä selittyy Aasian markkinoiden kehittyneellä sähköisellä kaupalla. Brändien omat katutason liikkeet voivat olla hyvin vaatimattoman kokoisia. Esimerkkinä mainittakoon Rescue99, jolla oli mukavan oloinen laajahko osasto messuilla. Esillä oli merkin t-paitoja sekä pieniä tavaroita, joiden kuvat puhuttelivat tyylikkyydellään ja modernilla japanilaisella designillaan myös pohjoismaista katsojaa.

Tästä innostuneena etsin Tokiosta myös brändin liikkeen. Se löytyi keskeisen rautatieaseman läheltä junaradan alla olevalta kauppakujalta satojen muiden nakkikioskin kokoisten liikkeiden ja pikkuravintoloiden rivistä. Tai oikeastaan, menimme ensin jopa ohi, kun emme ajoissa liikettä huomanneet.  Palvelu oli kuitenkin erinomaista, taxfree käsittelyineen ja suomalaisen kiitoksen kera!

Suomalaisia tuotteita messuilta edusti AndFika. Omistajat ovat japanilaisia naisia, joilla on takanaan designalan ja kielitieteen koulutus. He ovat innostuneet pohjoismaisista arvoista, ja haluavat jakaa ihmisille samaa suomalaista innovatiivista ja luovaa asennetta kuin Japanissa ja vaalia pohjoismaista vieraanvaraisuutta. Heidän tavoitteensa on luoda miellyttävä tunnelma, joka on täynnä onnea. Sellaista, jota löytyy suomalaisesta metsästä ja yhteiskunnasta.

Esillä olleet brändit olivat Finlayson, Aarikka ja Skandinavian patterns. Tuntemistamme kotimaisista merkeistä oli esillä hyvin graafista, minimalista pintaa sekä sinisten ja vaaleiden sävyjä. Aarikan Little drops of Joy iskee hyvin japanilaiseen mieleen puun tunnulla ja hillityllä designillä. Finlaysonia edusti hillityin sävyin verho- ja lakanakankaat. Olisi ollut kummallista nähdä täällä meillä suuresti esillä olleita Tom of Finland-tuotteita.

Japanin markkinat jakutuvat kahteen pääasiallisee tyyppiin. 65% liittyy hahmoihin (piirros-, sarjakuva-, elokuvahahmoihin) ja 35% on yritys-, urheilu-, vaatebrändejä ja tuotemerkkejä. Kysyntää riitäisi etabloituneelle korkeatasoiselle tuotemerkille. Esimerkiksi piiroshahmojen kohderyhmä voi Japanissa olla aikuisia, kuten Hello Kitty-sarjalla. Eri hahmojen avulla esitellään myös vanhempia ryhmiä koskevia palveluita ja tuotteita. Omaleimaista on kohdistaminen erityisesti naisille, joiden herkkyyttä ja tunne-elämää myötäillään tyttömäisten hahmojen avulla. Lisensoidut hahmot voivat olla ikivihreitä tuttuja kuten Betty Boop, joka on taitavasti sovitettu nykyaikaan. Onnistuneen lisenssihahmon tai -brändin ehto on korkeatasoinen, yksityiskohtainen suunnittelu ja laadukas valmistusosaaminen.

Kulttuurin ymmärtämisen tärkeys konkretisoitui hyvin näillä messuilla. Lokalisoitumisen huolellinen valmistelulla on suuri merkitytys sille, miten luoda omasta liikepääomasta/lisenssistä haluttava. Osalla maailman brändeistä on Japanissa täysin oma mallistonsa, jolla varmistetaan brändin tunnettuus ja haluttuus. Mitä kauemmas mennään länsimaisesta kulttuurista, sitä paremmin on tunnettava paikallisia tapoja, kauneuskäsityksiä ja arvoja.

Annukka Mickelsson
Hallituksen puheenjohtaja
Co founder
KREAM Helsinki